КІЛЬКА СЛІВ ПРО АВТОРА
КНИЖЕЧКИ
Автор отсеї книжечки, Едмунд
Еґан, помер у шпиталі в Унґварі[i]
дня 20 вересня сього року. Хоч він сам не був русин і не признавався до руської
народности, та його ім'я зв'язане дуже тісно з Угорською Руссю. Сім'я покійника
походила з Ірландії, а його дід прийшов на початку 19 віку на Угорщину і
поселився там. Його батько Едвард, що мав крім Едмунда ще.й другого сина,
Альфреда, купив собі маєток у Бороштянкові, який перейшов опісля в спадщину
синам. Едмунд родився 13 липня 1851 р. в Чакторні, учився зразу дома, а
ґімназіяльну матуру зложив у Сом-батгельській ґімназії. Від 1869 - 1871 був
практикантом господарства в однім саксонськім маєтку. В 1872 - 1874 учився
господарства у Відні і Галлі. В 1875 р. був практикантом господарства в Чехії, а
опісля адміністратором великого маєтку в Пруссії. В 1881 р. порядкував своїм
власним маєтком у Бороштянкові (комітат Ваш). В 1883 іменовано його інспектором
молочного господарства в Угорщині. Від 1890 - 1897 порядкував маєтком своєї
жінки в Пруссії. В 1897 р. вернув знов на Угорщину, а коли з почину угорського
правительства розпочались заходи над покращенням економічного стану угорських
русинів, міністерство іменувало його делегатом для проведення сеї акції, і на
тім становищі робив він безупинно до смерти. Акція правительства розтягалася
спершу тільки на Березький комітат, пізніше розширилась на Марамороський і
Унґський і поволі мала перейти й на інші комітати, заселені русинами, в першій
мірі на Земплин. Два роки тому назад виступив Еґан із обширним матеріялом до
правительства, де вказав на причину бідности русинів і способи зарадити злу. В
меморіялі виступив він головно проти жидів, яких між русинами дуже багато і які
й зруйнували їх своїми найрізноріднішими штучками та обманами. Се наробило
Еґанови багато ворогів, особливо між жидами, панами Угорщини - було причиною
інтерпеляції[ii]
в соймі і предметом дисциплінарки проти Еґана. Його виправдано, а приданий йому
на поміч під напором деяких людців жидівський сторонник прокуратор Фрідріх Паріс
мусів уступити. Непорозуміння між Еґаном і його ворогами покінчились, одначе і,
здається, були причиною його смерти, яка дотепер не вияснена. Одні кажуть, що
він застрілився вмисно, другі - що припадково, інші - що загинув внаслідок
американського поєдинку. Та як би там не було, угорські русини стратили в ньому
щирого свойого заступника, а яким тішився він серед них поважанням, видно хоч би
з того, що багато їх взяло участь у його похоронах, що єпископ Фірцак зложив
удові кондоленційне письмо[iii]
іменем русинів та що зараз же на похоронах виринула між русинами гадка, щоби
покійникови поставити пам'ятник, на що й збираються складки. Взагалі треба
сказати, що цілий теперішній просвітницький і економічний рух між угорськими
русинами, який проявився в останніх трьох роках, усі читальні і крамниці, про
які нечувано там до Еґана, се його безпосередня або посередня заслуга. І коли на
його місце міністерство не найде тепер чоловіка, що хотів би так само щиро і
невсипно вести дальше розпочату акцію, то страта угорських русинів буде дуже
велика і не віджалувана ніколи.
Для пояснення значення Меморіялу
Еґана наведемо тут безсторонній голос німецької газети «\/аterland», яка (число
54 із 25 лютого 1900 р.) у статті, названій «Жидівська мафія[iv]
в північній Угорщині», написала в часі, коли на Еґана напали жиди за його
матеріял, таке: «Угорський міністр рільництва Дараній не відкликав
міністерського свого комісара Еґана за те, що він у Мункачі держав нібито «антисемітський
звіт про потребу опіки над руським селянством в угорських Карпатах, хоч
жидівсько-угорська преса кинулась із цілим завзяттям на сего комісара і на
самого міністра (жидівського походження). Дараній не міг відкликати свого
урядника і лишити його без оправдання, наколи не хотів засісти на лаві
обжалованих і виявити себе знаряддям у руках жидівської мафії. Справозвіт про
економічне положення руських селян північної Угорщини передав Еґан своєму
міністрови недавно. Се урядова студія відносин тамтешніх селян до жидів, що
наплили до Угорщини з Галичини головно шляхом, що веде на Мункач[v].
Один із фахових літераторів і політиків угорських (не реакціонер) так
висловився про сей справозвіт Еґана: «Кажу з чистою совістю, що в житю не мав я
в руках лектури, що зворушила би мене більше, як справозвіт Еґана, хоч
справозвітник держав його зовсім об'єктивно і холодно. Він вичислив імена і
подав факти. Він не накладав на сей образ ніяких барв. Він оповідав лише, а
факти самі за себе говорили і оскаржували винних. Хто прочитав сей справозвіт,
сей плакав, і йому мусіла кров ударити до голови. Він мусів загорітися злістю».
«\/аterland» каже дальше: На сей
справозвіт Еґана, запропонований міністрови рільництва та іншим ресортовим[vi]
членам угорського кабінету, кинулася північно-угорська жидівська мафія з цілою
лютістю. Мафія протестує проти рятункової акції правительства. Що ж зробить
угорське правительство? Чи воно стерпить, щоби захожі російські і галицькі жиди
зводили дальше руських селян на жебри? Чи проект Еґана уздоровить організм
руського селянина? Мабуть, розумніше поводиться німецьке правительство, що
просто забороняє таку інвазію[vii]
чужинців на німецьку землю. З чужинцями треба і в Угорщині зробити короткий
процес. Разом із сими елементами, що нищать угорських селян! Се розкладовий
елемент, ворожий християнській суспільности.
Володимир
ГНАТЮК
[i]Унґвар
- угорська назва Ужгорода (прим. ред.).
[ii]
Інтерпеляція - особливий вид запиту депутата в парламенті
з
питань, які вимагають обов'язкової відповіді (прим. ред.).
[iii]Кондоленційне
письмо - лист із висловленням співчуття
[iv]
Мафія - тайне товариство для доконування розбоїв
[v]Мункач
- угорська назва Мукачева (прим. ред.).
[vi]
Тобто, спеціальним, відібраним (прим. ред.).
[vii]
Тобто, паразитичне нашестя (прим. ред.).
|